Recenze: Maxime Chattam – Ďábel si počká

Nad celou Francií se vznáší temný, zlověstný přízrak. Útoky na skupiny anonymních lidí na veřejných prostranstvích, obchod s lidskou kůží, vraždy provedené obzvláště brutálním způsobem,… Souhra náhod, nebo společný jmenovatel? Po Spolčení ničemů přichází Maxime Chattam s volně navazující novinkou Ďábel si počká.

knihaKde? Na koho? Podle jakého klíče si vybírá svoje oběti? Napětí ve společnosti narůstá. Lidé se bojí jezdit vlakem, chodit do kina, vyjít z domu na ulici. I z obyčejného nákupu se může stát ruleta, ve které se hraje o život. Na scénu přichází vyšetřovatelka Ludivine, která si už svým osobním peklem prošla, když při policejním zásahu přišla o pracovního i životního partnera. Nemá co ztratit a své práci je bezmezně oddaná. Oddanost hraničící s posedlostí. Aby pronikla do způsobu uvažování masových vrahů, musí se do nich vcítit. Ludivine tak činí s nebývalou intenzitou a často je pro ni hranice mezi realitou a fikcí značně rozostřená. Stejně jako hranice mezi chováním, které ještě lze označit za normální, a chováním, které se blíží těm, které by měla zatýkat.

Mladá vyšetřovatelka a její tým postupně dostane na starosti několik případů, které se zdají být naprosto odlišné. Kurýr, který místo drog převáží lidskou kůži, mladíci střílející do cestujících ve vlaku TGV, útok kyselinou v obchodním centru.  Jediné společné vodítko představuje nebývalá urputnost a brutalita, se kterou dosud policie nemá zkušenost. Po události, která měla být spíše varováním, během které došlo k napadení vyšetřovatelky v jejím bytě, aniž by utrpěla jakoukoliv fyzickou újmu, se zdá být jasné, že tentokrát pachatel nepoužívá standardní metody. Ludivine prožije nezvanou návštěvu jako z jiného světa. Sen, nebo skutečnost? V jejím těle se pak najdou stopy po koktejlu drog a psychofarmak, které ukazují na pachatele se znalostí medicínského prostředí. A skládačka se stává kompletní.

Maxime Chattam ve svých knihách nešetří explicitními popisy násilných scén a výjevů, které u čtenářů se slabší povahou mohou způsobovat nevolnost a odpor. Je otázkou, jestli se jedná o nutnost nebo spíše o snahu šokovat, protože přinést do žánru krimi něco nového a neotřelého se stává téměř nemožným. Ďábel si počká si však za invenci připisuje body k dobru. Osoba psychopata, který by za pomocí psychologických metod a směsi drog šířil rostoucí vlnu násilí napříč celou zemí, nebývá častá a autor s ní mistrně pracuje. Spíše než cestu brutality mohl volit více psychologie a větší propracovanost postav, kdy se hlavní motiv trochu ztrácí. Co vede jednoho člověka k tomu, že ke svému žití potřebuje dny plné utrpení ostatních?

Ďábel si počká se určitě neubrání srovnávání se Spolčením ničemů a je otázkou, zda z něj vyjde vítězně. Neukousnul si autor velké sousto a neposunul svou krimi až na hranu žánru sci-fi? Ďábel, vlna zla, otisk kopyta na místě činu, pekelný zápach,… Své čtenáře si jistě najde, ale možná nastal čas pro návrat ke kořenům a detektivní klasice.

Název knihy        Ďábel si počká
Autor            Maxime Chattam
Nakladatelství        Metafora