Recenze: Catherine Ravenová – Lišák a já

5

Catherine Ravenová je primárně doma v divočině. I proto vydala knihu Lišák a já, která pojednává o jejím přátelství s divokým lišákem a také o vztahu k přírodě všeobecně. U nás ji vydalo nakladatelství Jota v roce 2022. Pokud patříte mezi fanoušky Malého prince a jeho vztahu s liškou, tak rozhodně po této knize sáhněte.

Na první pohled se může zdát, že Catherine je samotář. Pro naši běžně fungující společnost tomu tak asi je. Ale ona je ve svém působišti a bydlišti spokojená. A rozhodně tu není sama. Je tu spousta živočichů i rostlin, o které je potřeba pečovat a které společnost vyhledávají. Ona sama v izolaci od civilizace žije již dlouho a na nic si nestěžuje. Ba naopak. Stačí jí občasné výlety do civilizace, kde občas vyučuje studenty o přírodě. Pak se ale jednoho dne u její chaty objeví lišák. Je trochu zanedbaný a zdá se i vyhladovělý, možná i trochu osamělý…I když je Catherine v prvé řadě vědkyně a ví, že by neměla zvířatům přisuzovat lidské vlastnosti, začne si s tímto konkrétním lišákem povídat. A aby to bylo tematické, začne mu předčítat ten nejznámější příběh o lišce na světě – Malého prince.

Catherine má velký dar v tom, že umí svému čtenáři předat prostřednictvím stránek své knihy svou lásku k přírodě. Na jedné stránce dokáže popsat společenství hrabošů, na další se věnuje mravencům a nezapomíná také na rostlinstvo. V jejím příběhu, kde se ona sama zamiluje do svého společníka ryšavé barvy, najdeme i spoustu užitečných informací z oblasti fauny a flory. Je to kniha popisná, ale i filozofující a plná něhy. Citlivějšího čtenáře její přečtení jistě donutí zamyslet se nad vlastním vztahem k jeho okolí a přírodě.

Kdy vy jste naposledy seděli v lese jen tak a pozorovali ten mumraj? Na první pohled se nic neděje, ale když se podíváte blíž a budete chvíli naslouchat a koukat, uvidíte něco neskutečného. Lišák a já vás donutí přemýšlet o tom, zda žijete v souladu s přírodou a zda i vy máte vztah ke svému pozemku takový jako sama autorka. Možná vám vyvstanou v hlavě otázky, jestli děláte pro svůj pozemek a obyvatelstvo, které na něm žije, tolik, co pro vás dělají oni? Je to rovnocenný vztah, nebo jen využíváte benefitů, které vám váš kus přírody nabízí? To všechno se honilo v hlavě mně. Okamžitě jsem se chtěla zvednout a najít si svůj kousek země, kde budu jen já a nějaký tvor, který dovolí sdílet svůj osobní prostor právě se mnou. Chtěla jsem se také cítit tak jedinečně, jako se cítila hlavní hrdinka se svým lišákem.

Knihu doporučuji všem, kteří se touží na chvíli zastavit a věnovat se jen sami sobě a četbě. Kniha vyžaduje vaše plné soustředění, protože popisné pasáže, které se střídají se střípky z historie a myšlenkovými pochody autorky, jsou velmi silně propojené a na malém prostoru je velmi hutný obsah. Tím se ale nedejte odradit. Rozhodně to stojí za to! Dozvíte se mnohem víc, než možná od příběhu o přátelství člověka a zvířete čekáte, a nejen o přírodě, ale i sami o sobě.

Autor: Catherine Ravenová
Název: Lišák a já
Překlad: Tereza Suchá