Recenze: Melanie Blakeová – Mrchy

5

Ženy umí být různé – milé, usmívající, obětavé, láskyplné i kamarádské. Jsou situace, kdy ale umí být pomstychtivé, bojující, vypočítavé i jízlivé. A někdy umí být tohle všechno najednou. O pár takových ženách vypráví kniha Melanie Blakeové Mrchy. V České republice vyšla v nakladatelství Jota.

Telenovelu Falcon Bay zná celý svět. Je to seriál, který běží v televizi skoro dvacet let, ale jeho nejlepší léta už jsou dávno pryč. Nynější majitelé ale chtějí seriálu vrátit jeho slávu a lesk a touží po něčem úžasném, co diváky donutí setrvat dál u obrazovky a nepřepínat na konkurenční kanál. Chtějí, aby se znovu stal jedničkou na trhu a lidé o něm mluvili jen v superlativech.

Tým okolo seriálu je jedna velká rodina. Jsou to lidé, kteří společně tráví více času než s vlastní rodinou. Jsou to lidé, kteří seriálem žijí a pro jeho dobro by udělali cokoliv. A když říkám cokoliv, tak opravdu cokoliv. Lidé zde pracují tvrdě a jdou si za svým i přes možné profesní mrtvoly.

Jednou z ústředních postav je Jake Monroe – dramatický vedoucí. Je to šovinista, muž, který je přesvědčený, že je lepší pracovat s muži, a nevěří tomu, že by žena na stejné pozici mohla pracovat stejně dobře jako on. A to mluvíme o jeho vlastní ženě, která mu porodila dítě. Navíc je to nepolepšitelný proutník.

Proti tomuto muži stojí tým žen, které se snaží svého nadřízeného oslnit. Nedělají to rády, ale ví, že se jinak výš nedostanou. Bohužel jejich nápady jsou často ukradeny a Jakem prezentovány jako jeho vlastní. A to místní ženy rozpaluje doběla. Chtějí mít stejné podmínky jako muži a touží po ocenění své práce. Toho se ale dovolávají marně. Tyto ženy dřou stejně tvrdě jako muži. Bohužel ale pracují ve společnosti, kde je fakt, že jsou ženami, brán jako negativum.

Na začátku románu je uveden seznam ústředních postav a jejich stručná charakteristika. Čtenář si tak udělá představu o tom, s kým bude mít ve vyprávění tu čest. A že je to osobnost vedle osobnosti. Setkáme se zde s bývalými hvězdami, které touží po dávno zašlé slávě, s matkami, které kromě své mateřské role zvládají být i dobrými pracovnicemi, a také s takovými, co ve svém oboru prolamují bariéry pro další generace.

Kniha je psána z pohledu hlavních postav. Čtenář má tak možnost sledovat dějovou linku z několika různých pohledů a dozvědět se o postavách více, než kdyby bylo vyprávění psáno nezávislým vypravěčem. V jednu chvíli tedy sledujeme, jak Jake mluví se svými zaměstnanci na poradě, a v další kapitole se pak sledujeme, jak celou tu situaci viděla další z postav.

Knihu Mrchy doporučuji všem čtenářkám, které fandí ženám, jež se nevzdávají a i v čistě mužském světě si hledají své místo a jdou si za svými sny. Mrchy jsou sice na první pohled jen obyčejným románem pro ženy, ale na ten druhý je to vyprávění o síle ženské energie a o nerovnosti, pokud se týká pracovních podmínek pro muže a ženy. Což je v současné době velmi probírané téma ve společnosti.

Autor: Melanie Blakeová
Název: Mrchy
Překlad: Dana Konvičková