Recenze: Karin Krajčo Babinská – Tsunami

5

Karin Krajčo Babinská není na literárním poli nováčkem, pod jejím jménem najdeme již několik románů, jejichž tématem jsou zpravidla vztahy a láska. Výjimkou není ani její nejnovější kniha nazvané Tsunami.

Tentokrát, jak název naznačuje, se spletité rodinné a milostné vazby řeší na pozadí tragédie, která se odehrála v Thajsku 26. prosince roku 2004. Mnoho lidí ji má v živé paměti, protože o ní informovaly téměř všechny sdělovací kanály, a mezi zraněnými i oběťmi byli i Češi. Katastrofa se odrazila i v české literatuře, například v knize Markéty Pilátové Tsunami blues (recenze zde).

Karin Krajčo Babinská vytvořila poměrně složitou síť vztahů jedné rodiny, každý její člen prožil nějaký příběh, a ty se v jistých bodech protínají, jindy však zůstávají osamoceny či dokonce pečlivě skryté. Děj se odehrává ve dvou časových rovinách, vzdálených mnoho let. Rodinná oslava otevře staré rány, probudí vzpomínky, a tedy nastává příležitost pro vložení thajského dramatu. Ten je narýsován na půdorysu několika svátečních dní, které rodina tráví v exotickém ráji, ten se ovšem během několika sekund mění v peklo.

Autorka používá osvědčené schéma, nejprve čtenáři představí jednotlivé osoby dramatu, vzbudí v něm sympatie, aby se s nimi mohl v jistých bodech identifikovat, pak je vystaví nebezpečí. Počet postav je úctyhodná, dá se říct, že všechny jsou funkční a převážně dobře charakterizované. Příběh má logiku a nelze mu vytknout, že by se rodina do nebezpečí dostala nějakým nepravděpodobným způsobem. Z tohoto hlediska si kniha připisuje plusové body.

Několik momentů je však problematických. Nejvýraznější jsou líčení situací, v nichž se autorka snaží o detail, místo toho se však utápí v naprosto nepodstatných popisech, ty čtenář buď přeskočí či přelétne očima, v horším případě si však říká, že ho to přece vůbec nezajímá, že to jsou jen nepodstatná slova, jež nic neříkají.

Závěr knihy obsahuje jakousi pointu, ta je však natolik předvídatelná a tak důkladně vysvětlená, že vlastně ani o žádnou pointu nejde. Vadí i monotónnost vyprávění, nikde nezrychluje, nezpomaluje, dokonce ani hrůza tsunami nepůsobí jako drama.

Nadužívaní slova „co“ v nejrůznějších významech, neslučujících se s českým jazykem, bohužel degraduje knihu na úroveň článků na internetových portálech, které neprošly jazykovou korekturou. Proč v knize zůstaly, nechápu.

Kniha Tsunami není nijak objevná, určitě nebude patřit k tak kvalitním textů, jako je třeba zmíněná Tsunami blues od Markéty Pilátové, ale najde si zcela jistě svou početnou skupinu čtenářů, pro něž se stane vítanou relaxační četbou. Zápletky ve vztazích a interakce mezi postavami jsou tuctové, ale právě proto v nich mohou lidé nacházet paralely se svým vlastním životem.

Název:Tsunami
Autor: Karin Krajčo Babinská
Nakladatelství: CPRESS