Recenze: Cedar Bowers – Astra

Myslíte, že víte, kdo opravdu jsem? A co si o sobě myslím já sama? Jak moc je pohled na mě rozdílný od toho, co vidím já každé ráno v zrcadle? Spisovatelka Cedar Bowersová přináší knihu, která donutí čtenáře přemýšlet nad tím, jak těžké je vlastně poznat toho druhého. Kniha Astra nese název podle hlavní hrdinky a vyšla v nakladatelství Jota v roce 2022.

knihaAstra vyrůstá na velmi netradičním místě s ještě netradičnějším způsobem výchovy. Její otec se nadchl pro samostatně fungující farmu, která nebude závislá na svém okolí a bude soběstačná ve všech směrech. Jeho snílkovství ale není to, co by mu pomohlo vychovat dceru po smrti její matky. Sám neví, co se životem, Astru tedy ponechává vlastnímu osudu.

Astra se z farmy velmi brzy odstěhuje a jde si svou cestou. Ve světě dospělých objevuje zákonitosti, které v jejím bývalém životě neznala, často si neví rady se základními úkony. Přesto se ale nakonec vdá a stane se i matkou. Co všechno ji ale později ovlivní a jak moc ona sama bude působit na lidi ve svém okolí, to už si budete muset přečíst sami.

Astra je velmi působivý román. Autorka si vybrala velmi neobvyklou formu vyprávění. Astřin život totiž čtenář poznává prostřednictvím deseti různých lidí, kteří jí byli velmi blízcí a určitě důležití. Při čtení mi často běžela v hlavě otázka, co si vlastně myslí lidé o mně. A pak přišlo bohužel smíření s tím, že se to nikdy úplně po pravdě nedozvím.

Astra je žena nezralá s duší zjizvenou od ztrát a všech možných ústrků, které si s sebou neustále nosí. Fakt, že byla vychovávána netradičním způsobem, jí v běžné společnosti moc nepřidává. Lidé se na ni často dívají jako na exotické zvíře, které je fascinující jen do té míry, než vyčerpá své naučené kousky. V tomto případě jsou to historky, kterými Astra baví své okolí.

Astru má čtenář možnost poznat z deseti různých pohledů – je tu její syn, její manžel, první zaměstnavatel a další lidé, kteří o ní mají jistě co říct. Je to ale to, co by Astra chtěla slyšet? Je některý názor shodný s tím, jak vidí ona sama sebe? Co všechno na nás může prozradit naše chování? A jak moc si můžeme s okolím hrát, když víme, co na dané lidi působí? Celkový obraz nakonec uzavírá poslední kapitola, kterou sama o sobě vypráví Astra. Nemyslím si, že by byla nejdůležitější, ale určitě dává čtenáři možnost přehodnotit to, co se dosud o hlavní hrdince dozvěděl.

Knihu doporučuji. Již na první pohled vás zaujme působivou obálkou, která zachycuje tvář ženy velmi moderním pojetím. Když knihu otevřete a začtete se do osudu dívky, která neměla na vybranou a musela být samostatná a žít podle jiných pravidel, než je konvenční, nebudete často věřit vlastním očím. Ale je jedno, kolik se toho o Astře dozvíte, důležité je, co ve vás na konci celý příběh vyvolá. Bude to hněv nad tím, jak se společnost chová k někomu, kdo jen trochu vybočuje ze standardu? Bude to radost, že se Astře svým způsobem podařilo najít si své místo v životě? Nebo budete cítit smíření, že Astra odpustila těm, co se na ní podepsali?

Autor: Cedar Bowers
Název: Astra
Překlad: Naděžda Funioková