Recenze: Jan Kazík – Hamižnost

1 1 1 1 1 (4 hlasů)

Kniha s názvem Hamižnost Jana Kazíka vyšla v České republice v roce 2022. Je to příběh, ve kterém je hlavním hrdinou obyčejný středoškolský učitel Sebastián Šebesta. Ten se dostane nedopatřením do vězení za jedno velké nedorozumění. Naneštěstí narazí na lidi, kteří mu nechtějí věřit anebo dělají svou práci tak, jak dělají, a on se ztrácí v systému. V systému, který nepracuje pro lidi, ale sám pro sebe.

knihaKniha je hodně silná. Je v ní mnohé, co nás jako český národ reprezentuje. Je v něm ta česká vypočítavost, kdy člověk sklouzne k známému rčení, které bylo známé především za bývalého režimu: „Kdo neokrádá stát, okrádá svou rodinu.“ Při čtení mi často tato věta vytanula na mysl a já přemýšlela, kolik z toho se opravdu děje. V knize se můžeme setkat i s postavami, které už mají moc – krásná čeština obsahuje mnoho významů tohoto slova a postavy využívají všechny jeho významy. Takže za prvé mají moc – mohou rozhodovat o důležitých věcech, o státních penězích a v neposlední řadě také o osudech nevinných lidí. Pak mají také moc – moc majetku, moc peněz, moc luxusu. Bohužel ale mají málo soudnosti, jsou odtržení od reality a nedochází jim, jak moc ovlivňují lidi, kteří tuto moc nemají.

Hlavním hrdinou je Sebastián Šebesta. Jeho příběh začíná nevinně. Nachází se v obchodě nedaleko gymnázia, kde učí již dlouhá léta. Chce si koupit pečivo a bohužel se mu přes roušku (příběh se odehrává v době covidové pandemie) nedaří otevřít sáček, a tak si roušku sundá a nasliní prst. V tu chvíli ho ale rozzuřený dav odsoudí a přiřkne mu činy, které ani neudělal. Náhoda střídá náhodu a bohužel se Sebastián za nevinný čin dostává do vězení, a to na poměrně dlouhou dobu.

Čtenář si jistě pamatuje, jak moc byla společnost rozdělená díky svým názorům na tuto nemoc. Jedni si mysleli, že je to jen kampaň, druzí byli tak vystrašení a izolováni svým strachem, že jednali opravdu neadekvátně k dané situaci. Pak tu byli i tací, kteří uměli na pandemii vydělat. Dostali se k lepším penězům i lepšímu pracovnímu postavení.

Kniha vyšla v České republice pouze v nákladu 500 kusů. Je to ale příběh, který stojí za přečtení. Místy je humorný a absurdita jednání některých postav je občas opravdu k rozčílení. Bohužel se my jako občané s tímto jednáním můžeme setkat u našich politiků a zákonodárců. Když pak tyto osobnosti utvoří společenství a jdou si ruku v ruce, nemá obyčejný člověk šanci. Občas na mě dolehla velká bezmoc. Hlavní postava Štěpána se totiž stala jen obětí jednoho takového společenství. Policie, soudce i státní zástupce – všichni se znají a všichni navzájem si pomáhají tak, aby oni vyšli ze všech svých případů co nejlépe, a především z toho nejvíce měli – peněz i moci.

Já jsem celoživotní optimista a stále věřím ve spravedlivý soud. Tedy doufám, že osobnosti, které figurují v tomto románu, nemají tak častý výskyt a stále jsou v našem systému lidé, kteří jednají podle svého svědomí a zákonů, a nejen podle toho, kolik z toho budou mít.

Autor    Jan Kazík
Název Hamižnost
Nakladatelství    Tomáš Nosek