Recenze: Scarlett Wilková – Ty chladné oči

Existují témata, o nichž se málokomu chce mluvit. Zejména za minulého režimu to byla zcela běžná praxe a mnoha lidem vyhovovala. Proto je možné v historii stále hledat příběhy, které si zaslouží, aby se připomínaly, aby se o nich diskutovalo. Musíme v nich nalézat poučení. Novinářka Scarlett Wilková se ve své nové knize Ty chladné oči do otevírání jednoho z takových témat pouští.

knihaDěj nás zavádí do doby druhé světové války, kdy německá vojska vtrhla do Sovětského Svazu a zdánlivě dobývala území za územím. Mladá dívka Neonila, pracující jako porodní asistentka, se rozhoduje, jak se zachovat, a vdá se, aby nemusela jako zdravotnice narukovat. Se svým manželem – invalidou – utíkají před frontou, ale na zpustošených územích, mezi lidmi trpícími zimou a hladem, se nemohou uchytit a vrací se zpět na okupovaná místa.

Sovětský Svaz, stejně jako dnešní Rusko, vedl válku bez ohledu na vlastní obyvatelstvo, jediné, co zná, jsou represe. Lidé ale chtějí žít a přežít, brání se, třeba i nevědomě. Neonila je zaměstnaná jako ošetřovatelka ve špitále, v němž se léčí zranění němečtí vojáci. Tam poznává Emila. Emil je Čech, který se přihlásil k německé národnosti. Na území, z něhož pocházel, to byla zcela běžná praxe, za vlády komunistů o tom vědělo jen málo lidí. Samozřejmě lidé z okolí, například z Ostravy či Opavy, kde takzvaní „prajzáci“ pracovali, o tom věděli, nedalo se utajit, že rodiny dostávaly z Německa odškodné za padlé ve valutách, které byly vítaným zdrojem bonů, platidla v Tuzexu. To však nic nevypovídalo o skutečné tragédii, kterou obyvatelé tohoto regionu prožívali.

Neonila se po skončení války vydala za Emilem, zůstat v Sovětském Svazu by pro ni znamenalo buď smrt, nebo dlouhá léta v gulagu. Spolu tvoří podivný pár – ona bývalá ošetřovatelka německých vojáků, on bývalý bojovník na straně fašistického Německa.

Trochu delší úvod, který neprozrazuje o mnoho víc než anotace, má za úkol seznámit čtenáře recenze se základem knihy, na němž autorka vystavěla atmosféru románu. Každý z manželů se staví ke svému poválečnému životu jiným způsobem. Pro Emila je důležité zapomenout a dál žít klidně jako normální člověk, Neonila se spíše skrývá, je to ona, která iniciuje stěhování do míst, kde je lidé neznají.

Důležitou částí knihy je život za socializmu, autocenzura, které lidé automaticky podléhali, aby se nedostali do problémů, opatrnost, s jakou mluvili, to vše doplňuje utajenou minulost Emila a Neonily. Přestože se jistým způsobem provinili, pokud odhlédneme od skutečnosti, že jinou volbu neměli, nabízí se otázka, zda by jim obyvatelé socialistického Československa, kolaborující s režimem, mohli něco vyčítat.

Pro Scarlett Wilkovou se stala důležitým zdrojem inspirace její práce pro Paměť národa. Skutečné příběhy, které si vyslechla a zpracovala pro tuto organizaci, se její zásluhou zachovají, což je nesmírně důležité, protože generace, která je prožívala, pomalu vymírá a s ní by mizely i jejich osudy. Postavy románu však nejsou vytvořeny podle nějaké určité osoby, autorka v nich prezentuje více osudů. Podobným způsobem postupovala i v popisech míst, neuvádí žádná konkrétní, ale podle drobných poznámek, nutných pro děj, lze určit, která města posloužila jako inspirace.

Kniha Ty chladné oči je pozoruhodným dokumentem o válečné době, která brutálním způsobem ovlivnila i pozdější život miliónů lidí, ale i poutavým románem, v němž hraje svou roli i láska a nenávist. Na autorčině literárním stylu je poznat bohatá praxe novinářky, která profesionálně pracuje se slovem už od svých mladých let. Román v sobě má drama, přitom ho však autorka netlačí prvoplánově do popředí, čtenář si ho musí také trochu samostatně hledat a představit si ho. V každém případě jde o pozoruhodnou knihu, která si může najít příznivce ve velmi širokém okruhu čtenářů.

Název: Ty chladné oči
Autor: Scarlett Wilková
Nakladatelství: Motto