Recenze: Ruht Kelly – Vinice v Provence

kniha

V březnu tohoto roku se na pultech knihkupectví objevila prvotina britské autorky a publicistky Ruht Kelly s názvem Vinice v Provence. Osud hlavní hrdinky Avy Chilternové nás zavede z Anglie do jižní Francie, kde se odehrává stěžejní část příběhu zklamání, lásky a vína.

knihaAva je typ hrdinky, která přijde řízením osudu k potenciálnímu štěstí právě ve chvíli, kdy se ocitá na dně. Musí však vykročit daleko mimo svou komfortní zónu, aby se opravdu začaly dít zázraky. A ani když se začnou dít, není vyhráno. V rozhodování Avě pomáhá kamarádka Emilia, avšak z druhé strany ji trochu brzdí vlastní dcera. Motiv jako vystřižený z mnoha osudů a hlavně jiných podobných příběhů. Čeká Avu stejný happy end jako Popelku?

V knize se prolínají dvě časové roviny. Jedna se odehrává v současnosti a čtenář v ní prožívá osudy ženy, která si myslí, že má nejlepší léta za sebou a potýká se s ranami osudu. Druhá rovina nabízí návrat do hrdinčina dětství, které trávila s milovaným dědečkem, od nějž byla tehdy z nepochopitelných důvodů odloučena. Tato dějová linka postupně odkrývá současné jednání a duševní pochody hlavní hrdinky.

Název slibuje sladké a slunné prostředí Provence. Kdo však tento kraj nenavštívil, bude muset zapojit fantazii nebo vycházet z obecně známých bedekrových obrázků, protože příběh se orientuje spíš na trable hlavní hrdinky. Prostředí je zmíněno jen okrajově. Také proces výroby vína je zmíněn trochu povrchně. Víno je oblíbený nápoj, který provází při jeho konzumaci pohoda, soumrak, letní vánek… Všichni také tuší, že za výrobou dobrého vína stojí celoroční práce. Pokud ale člověk není vinař nebo nepochází z rodiny vinaře, nemůže popsat tento proces v detailech. Proto to ani autorce nelze vytýkat. Avšak kdo ví, co výroba vína obnáší, bude z četby v tomto směru velmi zklamán.

Co je v knize popsáno celkem výstižně, jsou konkurenční boje výrobců vína, kterým se ve vinařských oblastech nelze vyhnout. I tady jsou rozděleni na takové, kteří víno vyrábí s duší a celým svým srdcem, a na ty, kterým jde jen o zisk a jméno na vinětě.

Vinice v Provence je však především příběhem lásky. Francouzský románek Avy a mladého Jacquese je rozvíjen poutavě od první jiskřičky ke vzplanutí, a nechybí ani peripetie. Tuto rovinu provází několik zvratů možná očekávaných, ale uvěřitelných.

Knížka je velice čtivá a představuje jeden z mnoha svěžích oddechových příběhů. Nepřináší závratné objevy ani složité zápletky, o to víc v letních dnech potěší a potvrdí slova antického dramatika Eurípida – Kde není vína, tam není lásky.

Vinice v Provence
Autor Ruht Kelly
Překlad Věra Kotábová