Recenze: Aaron Jackson – Podivuhodný život Augusta Marche

5

Aaron Jackson je americký herec, komik, zároveň scénárista a autor muzikálu Fucking Identical Twins, který hodlá přenést také na filmové plátno. Román Podivuhodný život Augusta Marche je jeho debut, v němž je cítit, že autor zúročil své zkušenosti ze světa divadelních herců.

podivuhodny-zivot-augusta-marche2August March přišel na svět za velmi absurdních okolností. Jeho matka, herečka, ho porodila o přestávce během divadelní hry a ponechala v košíku ve své šatně. Po představení dostane nabídku z Hollywoodu, kterou přijímá a okamžitě odjíždí. Novorozeného sirotka nalezne a ujme se stárnoucí divadelní pradlena, slečna Butlerová, která mu během svých pracovních dní poskytuje svéráznou péči. Kromě ní dělá Augustovi občasnou společnost sir Reginald Percyfoot, herec, který si ho vzal pod svá křídla, a když se mu to hodilo, snažil se ho vzdělávat. Život v divadle měl na malého chlapce hluboký vliv, proto dřív než číst a psát dokázal recitovat Shakespeara.

Augustovo milované divadlo (a domov zároveň) je jednoho dne zbořeno, chlapec tak skončí v ulicích poválečného New Yorku a snaží se, co to jde, přežít. Několik následujících let jeho života lze shrnout do tří slov: krádeže, alkohol a ženy. Takto žije, než ho nakonec najde sir Percyfoot a pošle ho do vyhlášené internátní školy pro děti z vyšších vrstev společnosti. Hercova touha učinit z Augusta slušného mladíka se nesetkává s kladnými reakcemi pedagogického sboru a cesta k cíli je velmi trnitá.

Autorův debut je typickým příkladem bildungs románu, v němž sledujeme růst a psychologické či duchovní zrání hlavního hrdiny. Stejně tak v případě Augusta můžeme pozorovat jeho první krůčky, nelehké dětství v péči podivínské pradleny (a taky bezdětné, netušící, jaké jsou potřeby malého dítěte) a Percyfoota (který ztělesňuje herce žijícího divadlem a pyšnícího se tím, že má vytříbený vkus a jasný názor na umění, jenž se nejčastěji projevuje odporem a kritikou téměř ke všem novým projevům umění, tj. filmu a populární hudbě, ale i moderním časopisům) přes jeho touhu objevovat svět za divadelními zdmi, kdy se potýkal se zvědavostí, strachem, snahou získat odpovědi na řadu otázek, naučit se rozlišovat dobro a zlo, poznávat lidi a rozumět jim, zároveň se silnou touhou po stabilním zázemí, rodině a lásce. Tato touha se mnohem výrazněji ozývá v době, kdy August žije v newyorských ulicích a dennodenně zažívá samotu a nejen emocionální hlad.

Román představuje Augustův život od kolébky až do jeho třicátých let a na jeho pozadí vykresluje atmosféru poválečného New Yorku. Autor s humorem a nadhledem popisuje prostředí divadla, mikrosvěta hereckých šaten a Zákulisního bistra. Z barvitého líčení situací a postav je patrné, že autorovi je tento svět důvěrně znám. Postavy mají svůj nenucený šarm, že si bezesporu svého čtenáře získají.

Augustův osud nápadně připomíná Olivera Twista, londýnského sirotka, který rovněž část svého života tráví na ulici s bandou zlodějíčků, ale nakonec přece jen nalezne hledaný klid a životní stabilitu. August nepřestává snít o vyrovnanosti, stabilním zázemí, smyslu svého života a lásce. Zdá se, že tu nalezne v dívce (posléze ženě) Penny, s níž ho osud několikrát svede dohromady. Spolupráce s krásnou podvodnicí ho po jisté době přinutí vrátit se na místo svého narození, které prošlo razantní proměnou, a určitým způsobem otevře Augustovi cestu k novým možnostem a nalezení odpovědí na otázky a pochopení sama sebe.

Závěrem je nutné konstatovat, že Aaron Jackson předkládá příjemné, zábavné a vtipné vyprávění. Klasický příběh o mladém neviňátku, které nakonec najde svou cestu, nám připomíná, že lásku může najít každý. Dokonce i August March.

Uznání si zaslouží i překladatelka Daniela Čermáková, jejíž zásluhou se kniha dostává do rukou českých čtenářů a dobře si pohrála s jazykovými nuancemi, aby jimi zprostředkovala a dobarvila popisované prostředí – herecké šatny, městskou spodinu, studenty prestižní školy, ale i třeba Penny, když se vžívá do role naivky, aby zaujala bohaté muže, které bude možné okrást.

Podivuhodný život Augusta Marche
Autor Aaron Jackson
Překlad Daniela Čermáková