Recenze: Jisroel Ješaja Singer – Rodina Karnovských

5

Židé ve společnosti národů vždy zaujímali specifické místo. Nenávidění i obdivovaní, tajemní a zatracovaní, bohatí majetkem i duchem vzbuzovali a vzbuzují emoce. Román Rodina Karnovských vyšel v roce 1943 a ani po sedmdesáti letech neztrácí na své aktuálnosti. Jisroel Ješaja Singer podává pravdivý obraz tehdejší doby a pozorný čtenář v díle najde nejednu paralelu se současným děním.

Pravověrný Žid David Karnovský odchází se svou rodinou z tmářského Polska do svobodného Berlína, kde najde spřízněné duše pro své myšlenky židovského osvícenství. Na přelomu století Německo vzkvétá a novou krev vítá s otevřenou náručí. Prvnímu z berlínské větve Karnovských se začíná dařit i v podnikání, a když se rodina rozroste o syna Georga, zaváže se jej vychovávat moderním způsobem s odkazem k tradicím.

Mladý Georg otci navzdory odmítne nabízenou životní cestu a převzetí úspěšné firmy, ale potřebuje i sám sobě dokázat, že se o sebe dokáže postarat sám. Díky rusovlasé studentce medicíny propadne kouzlu tohoto oboru a stane se váženým lékařem a posléze majitelem porodnické kliniky, kde se nechávají ošetřit ženy z nejvyšších kruhů. V opozici proti otci zůstává i nadále, když si v rozporu s pravidly svého náboženství najde ženu nežidovku. Otec se synem přeruší veškeré styky a neskrývá své zklamání.

Dynastie Karnovských pokračuje v osobě Georgova syna Jegora. Po otci Žid, po matce plavovlasý Němec. Pro jedny příliš nežidovský, pro druhé málo německý. Jegor od dětství cítí určité vnitřní napětí, které se v něm stupňuje. Jak rád by se zařadil po bok pravověrných Berlíňanů, kteří noc co noc navštěvují pivnice a oslavují nacionalistické myšlenky budoucího vůdce národa. Stejně jako se stupňuje vnější tlak, sílí i tenze uvnitř Jegorovy mysli. Ač milován a rozmazlován svými nejbližšími, dostává se do stavu apatického šílenství.

Celé rodině se nakonec podaří uprchnou do USA, ale Jegor, hnán vnitřním neklidem, cítí ke své nové vlasti nenávist a v čirém zoufalství a snížené schopnosti adaptovat se na změnu se trnitými cestami snaží vrátit domů, do Berlína, kde touží všem ukázat, že on je pravým Němcem se vším všudy. Ač jeho otec Georg také prošel obdobím revolty a posléze došel ke zklidnění a usadil se, Jegorovi se totéž nedaří a řítí se do záhuby…

Jisroel Ješaja Singer svůj román pečlivě vystavěl a napětí čtenáři dávkuje lépe než leckterý autor krimi. První třetina knihy jemně útočí na struny čtenářovy představivosti, aby poslední třetina dílo dokonala a nutila číst bez dechu do konce. Až na poslední straně se čtenář dozví, jak to vlastně s mladým rozháraným Jegorem dopadlo.

Rodina Karnovských představuje i sondu do dějin židovství dvacátého století. Nastiňuje vnitřní nejednotnost Židů, ale zároveň vnější jednotu a soudržnost navenek vůči bezvěrcům. Málokteré náboženství je tak složité a svázané pravidly jako právě ortodoxní židovství.

S ohledem na dnešní události působí dílo Rodina Karnovských nadčasově a autorův styl jako styl současníka. Málokterý čtenář by odhadl, že Jisroel Ješaja Singer se ani nedožil konce druhé světové války a založení jednotného židovského státu.

Rodina Karnovských
Autor Jisroel Ješaja Singer
Překlad Gita Zbavitelová