Recenze: Markéta Hejkalová – Století na vlnách

1 1 1 1 1 (6 hlasů)

Markéta Hejkalová má k Finsku velmi kladný vztah. Není to jen proto, že finštinu studovala, ale měla také možnost v této zemi delší dobu pobývat. To se odrazilo v jejím díle – v překladech i vlastních knihách. Jejím nejnovějším románem je Století na vlnách.

knihaZákladem příběhu je fiktivní předpoklad, že se finský maršál Mannerheim setkal s českou spisovatelkou Dorotheou Illingerovou. Tato situace je zásadní, ostatní děj tuto myšlenku rozvíjí. Časový rámec, v němž se čtenář v románu pohybuje, začíná koncem devatenáctého století a končí v dnešních dnech. Autorka ale obrátila směr plynutí času a postupuje směrem do minulosti. Proto se na prvních stránkách ocitáme v roce 2022 v Mannerheimově muzeu a text sleduje linku spojující české a finské postavy. Tématem skrývajícím se v pozadí je ruské ovlivňování politiky evropských zemí, kterého jsme v poslední době svědky. Markéta Hejkalová připomíná, že bagatelizace tohoto nebezpečí je velmi špatný postoj, ať už se to týká obyčejných lidí, nebo špičkových politiků.

Maršál Mannerheim je bezesporu zajímavou historickou osobností a čtenáři se rozhodně vyplatí, když si o něm předtím, než se do knihy pustí, něco zjistí, stačí například informace dostupné na Wikipedii. Vzhledem k rozsahu knihy a tomu, že jde o beletrii, nebylo možné do knihy životopisné údaje vtěsnat, navíc ne všechny vyhovují záměru takového druhu literatury. Mimochodem, volba největšího Čecha/Fina dobře ilustruje rozdíl v mentalitě obou národů. Zatímco Češi by volili Járu Cimrmana, kdyby to bylo možné, Finové si zvolili právě maršála Mannerheima.

Ruská stopa v románu je umocněna právě Mannerheimovou zásluhou o samostatnost Finska, jeho nezávislost na Sovětském svazu. Zde je i paralela k současně probíhající ruské agresi vůči Ukrajině.

Cesta do minulosti prostřednictvím románu Století na vlnách pokračuje… Projdeme éru po roce 1989, narazíme na téma diplomatických služeb. Jsme svědky rozšiřování řad NATO, kterému snad můžeme dnes vděčit za to, že se k nám Rusové nevrátili, a stále se dotýkáme maršálovy osobnosti. Pak se samozřejmě ocitneme v době, kdy u nás vládla totalita, v níž se osudy hlavních hrdinů výrazně zdramatizují.

Teprve když se čtenář blíží ke konci, ocení, jak dobrý nápad od autorky byl, že zvolila takové netradiční plynutí času. Jedině tímto způsobem bylo možné text vypointovat a překvapivě dát některým aspektům románu jiný smysl, než to vypadalo na začátku.

Autorce se podařilo do textu vložit několik témat, překvapivě víc, než by odpovídalo fyzickému rozsahu románu. Trochu se blíží rodinné kronice, v níž osudy jednotlivých členů procházejí dějinami a reflektují je. Dějiny samy o sobě jsou pouze suchá a nudná fakta, ožívají, teprve když se zrcadlí v lidech. V tom je nenahraditelná funkce umění. Autorka čtenáři představila klíčové okamžiky posledních let Česka i Finska. A v neposlední řadě se jí podařilo poutavým způsobem představit maršála Mannerheima, částečně jako historickou osobnost, částečně jako románového hrdinu, kdy mu přisoudila fiktivní vlastnosti i činy.

Román Století na vlnách je velmi zajímavým příspěvkem do portfolia současné české literatury zejména syntézou všech zmíněných témat, která povyšuje rodinný a historický román na literaturu, která je aktuální a v mnoha aspektech se dotýká současné doby, která je značně nestabilní. Možná víc, než si v každodenních starostech uvědomujeme.

Název: Století na vlnách
Autor: Markéta Hejkalová
Nakladatelství: Host