Recenze: Hannah Grace – Na ledě

5

Asi každého, kdo se podívá na obálku aktuálně tolik propagované romance Na ledě, napadne film Ledové ostří (hokejista, který z nouze začne krasobruslit a krasobruslařka, s kterou žádný partner nevydrží a která touží po olympiádě). Ledové ostří je prostě klasika a je otázkou, zda se autorka nevydala na příliš tenký led. Pojďme to zjistit.

Příběh je vyprávěn ze dvou pohledů – Anastasiina a Nathana, dvou hlavních postav studujících na jedné univerzitě. S první se setkáváme na ledě, s druhým v posteli. Svým způsobem by to mohlo knihu skvěle vystihovat, až na to, že o led tam zas až tak moc nejde.

Anastasie se s Nathanem tolik neznají, k poznání dojde v momentě, kdy se musí dělit o jednu ledovou plochu a je potřeba skloubit tréninky, přičemž je důležité uvést, že Anastasia je krasobruslařka a jde tvrdě za svým cílem dostat se na olympiádu, Nathan je kapitánem hokejového mužstva a připravuje se na zakončení studií a odchod do NHL. Nepříjemná situace je svede dohromady a jak se říká, od nenávisti je to k lásce jen krůček. Tohle uvědomění oběma ale dost dlouho trvá a k sobě je žene primárně oboustranná přitažlivost a chtíč.

Toliko k základní dějové lince.

S již zmíněným Ledovým ostřím to má společný sport protagonistů, romanci a možná ještě scénu se zvedačkou ve vodě. Jinak nic a skoro bych až řekla, že je to škoda. Protože to, co na vás čeká v knize Na ledě, není nic hezkého.

Poměrně brzy se dostanete k erotické scéně, ovšem ne ledajaké. Hraničí to s laciným pornem, bez legrace. Knihu to řadí do kategorie 15+ (minimálně, klidně i 18+). Nevím, zda je to překladem a v originále je to lepší, ale množství vulgárních pojmenování pánských a ženských orgánů je až nepříjemné a do romancí to nepatří. Celkově kniha obsahuje spoustu vulgarismů, které se běžně nepoužívají a do vysokoškolského prostředí nepatří. Že by se objevovaly scény ze studií, na to rovnou zapomeňte, jen sex, party, alkohol, opíjení, sex. Na ledě jsou hlavní postavy minimálně, o krasobruslení a hokeji se nic nedozvíte, jen velmi – a tím myslím opravdu velmi – povrchně. Autorka použila nepřeberné množství stereotypních dějových linek, z nichž lze uvést například úraz Anastasiina partnera, zamrzlé jezero (co se asi stane?), prázdný dům a dva nazí lidé v něm (co se asi stane?).

Nechápejte mě špatně, mně trocha erotiky nevadí, naopak (nejsem žádný puritán), ale dá se to udělat vkusně, jak dokazují jiné romantické příběhy. Naivně jsem očekávala, že hlavní postavy se budou postupně sbližovat na ledě, bude tam to správné jiskření. Ale tady nic takového není, protože si to spolu – promiňte mi ten výraz – rozdávají od čtvrtiny knihy.

Ale abych nebyla jen negativní, mám i pár pozitiv. Tím prvním je poukázání na problematiku stravování a psychiky u vrcholových sportovců, tím druhým fakt, že před sexuálním stykem (než spolu začnou trávit čas pravidelně) nechybí dotaz, zda druhá strana souhlasí, a to i opakovaně, než ke styku dojde.

Z obálky knihy se mj. dozvíte, že se jedná o nejčtenější romantickou komedii současnosti. Že je nejčtenější, tomu bych i věřila, protože marketing odvedl sakra dobrou práci. Ale že by šlo o komedii? To sotva, nezasmála jsem se ani jednou, všechno zastiňují laciné erotické scény. Ale pokud jste fanoušci „odstínů šedi“, přijdete si jistě na své. Nesmím zapomenout, že Na ledě je první díl série. Já si druhý díl nechám ujít, ale pokud budete patřit k příznivcům, určitě si pohlídejte vydání (v angličtině jsou dostupné dokonce dva následující díly).

Název: Na ledě
Autor: Hannah Grace
Překlad: Marcela Nejedlá