Xenofobní průvodce: Francouzi

mapa
Nakladatelství XYZ vydalo v loňském roce další z průvodců, které čtenáře seznamují s jinými národy tak trochu z jiného pohledu. Tentokrát se kniha zaměřuje na Francouze. Tyto průvodci čtenáři neřeknou, kde se dá levně ubytovat, kde se dobře jí a kde stojí další důležitá památka, ale provádí nás stereotypními úsudky o cizincích.

Na obalu knihy se můžeme dovědět, co je to xenofobie a v čem spočívá takový xenofobní průvodce. Jde o neuctivý pohled na přesvědčení a slabůstky jednotlivých národů, které dokáží xenofobii, nebo-li iracionální strach z cizinců občas oprávněný, ale vždy pochopitelný, vyléčit. Autoři tohoto průvodce Nick Yapp a Michael Syrett se s lehkým humorem pouští do práce a snaží se čtenáři přiblížit všechny slabůstky Francouzů, protože xenofobovo heslo zní: Předem varován znamená být předem připraven!

obal knihyKniha je rozdělena do mnoha malých kapitol, ve kterých se můžeme dovědět všechno od chování, charakteru, humoru, až po stravovací návyky Francouzů vždy však prezentované s nadhledem vnějšího pohledu na věc. Dozvídáme se tak např. o pocitu nadřazenosti Francouzů nad ostatními národy, jejich zálibě v jídle, které chápou spíše jako umění, apod.

Tento průvodce je krátká knížečka, takže její přečtení zabere jen pár minut, ale těchto několik málo chvil čtenář prožije s lehkým úsměvem a místy i s pořádným hlasitým smíchem. Zpříjemní a rozveselí den každému, kdo se alespoň na chvilku začte, protože koho by nezajímaly a nepobavily pomluvy o ostatních. Vtip, ironie, nadhled, tak by se asi měl nejlépe popsat styl autorů, kteří si neberou servítky a nenechají na Francouzích snad ani nitku suchou.

Ukázka:

Francouzi se starají především o to, co je pro ně v životě skutečně důležité – a sice být Francouzi. Touží, aby vše, co dělají, dělali ve velkém stylu, což je přednější než to, co vlastně dělají. Jsou přesvědčení o své kolektivní i individuální převaze nad všemi ostatními na světě. Kouzlo jejich osobnosti spočívá v tom, že námi ostatními nepohrdají, jen nás litují, že nejsme Francouzi.

Když zemřel de Gaulle, byl Noel Coward dotázán, o čem podle něj budou chrabrý generál a Bůh v nebi hovořit. Coward odpověděl: „To závisí na tom, jak dobře Bůh mluví francouzsky.“

Knihu Xenofobní průvodce: Francouzi vydalo Nakladatelství XYZ