Nesmrtelní Muži v ofsajdu ožívají na audioknize

balon

Karel Poláček patří mezi mé oblíbené autory. Už jako malá jsem si zamilovala jeho knihu Edudant a Francimor a především román Bylo nás pět, který asi většina z vás zná díky stejnojmennému televiznímu seriálu. Tento autor však psal i humoristické prózy pro dospělé. Mezi ně řadíme jeho román se sportovní tematikou Muži v ofsajdu, který vydala společnost Supraphon v podobě audioknihy.

A o čem se tedy v této audioknize vypráví? O panu Habáskovi, který si nerozumí se svým již dospělým synem. O Emanovi, který se zamiluje do švadlenky Emilky. O panu Načeradcovi, který zaměstná Emana a jehož nálada se mění podle toho, jak se vede jeho oblíbenému fotbalovému klubu. A především o fotbalu, který představuje pojítko mezi všemi postavami tohoto románu – tedy snad kromě Emilky, která je však svým milým později také zasvěcována do pravidel této hry. A pokud máte v rodině nějakého fotbalového fanouška, pak asi víte, k jakým komickým situacím může docházet...

obal audioknihyPrávě to dokázal autor v tomto románu mistrně podat i díky jedinečné charakteristice hlavních postav, které lze pokládat za určité lidské typy. Mluví za ně jak jejich činy, tak samotný jazyk, jímž hovoří. Poláčkovou specialitou je totiž mistrné odpozorování mluvy obyčejných lidí, proto neváhá použít prvky nespisovného jazyka a fotbalový slang. K jazykové komice musíme připojit autorův smysl pro detail a znalost fotbalového (i rodinného) prostředí, díky němuž dokázal vystihnout mánii některých fotbalových nadšenců, jejich pospolitost, radost i pobouření z výsledku zápasu.

Toto Poláčkovo dílo sice většina pokládá za román o sportu, avšak mohli bychom také hovořit o románu o generačních střetech. Jak již bylo zmíněno, mezi hlavní postavou otce a syna dochází k častým střetům, rovněž zde nalezneme motiv dlouhodobého manželství a nepříjemných návštěv příbuzných nebo neplánovaného těhotenství. Knihu proto nelze považovat za prvoplánově komické vyprávění bez hlubšího významu, naopak – odnést si z její četby (nebo v případě audioknihy z poslechu) můžeme poznání vlastních nedostatků, případně i nějaké to ponaučení.

Poláčkovo dílo Muži v ofsajdu si můžete nejen přečíst v knižní podobě, ale i poslechnout na audioknize, kterou vydala v roce 2009 společnost Supraphon. Kniha je rozdělena do tří CD o celkové délce 3 hodiny a 50 minut. Každé CD je navíc děleno do několika kapitol, z nichž ta nejdelší trvá kolem 19 minut, takže si poslech můžete rozdělit na několik dní.

Četby se ujal Vlastimil Brodský, jehož vypravěčské umění jste si mohli ověřit například  při sledování večerníčku O makové panence a motýlu Emanuelovi nebo při poslechu rozhlasových večerníčků Hajaja vysílaných stanicí Praha od roku 1960. Vlastimil Brodský díky své zajímavé barvě hlasu dokázal bravurně rozlišit jednotlivé postavy vystupující v této Poláčkově knize, zároveň podtrhl Poláčkovu hru s jazykem a dodal textu nový život. Vyprávění je provázeno hrou na akordeon, kterou obstaral Jaroslav Krček.

Audioknihu Muži v ofsajdu doporučuji všem, kteří mají v oblibě humorná vyprávění a chtěli by si na chvíli odpočinout od čtení. Vždyť se občas nám, kteří čtou knihy v každé volné chvíli, už ona malá černá písmenka míhají před očima, a tak není nad to večer si odpočinout u poslechu podmanivého hlasu Vlastimila Brodského a u jedinečného díla Karla Poláčka.

Audioknihu Muži v ofsajdu přináší společnost Supraphon