Recenze: Maryanne Wolfová – Čtenáři, vrať se. Mozek a čtení v digitálním světě.

5

Čtení. Činnost, kterou právě provádíte a jež vám nejspíš obohacuje život po mnoho let. Jak čtení funguje? Co nám dává? A jak jej mění současná digitalizovaná doba? Na tyto i jiné otázky odpovídá neuroložka Maryanne Wolfová v knize Čtenáři, vrať se s podtitulem Mozek a čtení v digitálním světě. Tu v našich, dešti prosycených a jindy zase vyprahlých luzích a hájích vydalo nakladatelství Host.

Maryanne Wolfová se fenoménem čtení a jeho vlivem na lidský mozek zabývá přes čtyřicet let. Za tu dobu pozorovala transformaci společnosti ve vyspělých i rozvojových zemích, společně s níž se měnil i přístup k četbě. Veškeré své zkušenosti vložila do devíti dopisů, v nichž své čtenáře seznamuje s tím, co se děje při čtení v lidském mozku, čím nás přetváří, jak se střetává klasické čtení z tištěných knih se čtením z elektronických médií a jak dětské čtení pomáhá v dětství i dospělosti.

Osoba autorky a její odbornost možná vyvolají dojem, že je její kniha nezáživným akademickým textem, forma dopisů naopak evokuje lehké nenáročné čtení. Pravda je ani ne tak uprostřed, jako mimo tuto škálu. Kniha navzdory tématickému dělení do devíti kapitol působí jako jedna dlouhá úvaha. Nejedná se však o slohový útvar vyvolávající osypky u leckterého českého žáčka. Úvaha v podání Maryanne Wolfové je podpořena nepřeberným množstvím výzkumů a vlastních pozorování, stejně jako přečtením stovek knih a článků zabývajících se tímto či obdobným tématem. Závěrečné poděkování těm, kteří ke knize přispěli, čítá desítky jmen. Za vše mluví i fakt, že zmiňovaných devět kapitol-dopisů má jen něco málo přes dvě stě stran, a přesto na nich autorka strávila více než dva roky života.

V jednom z dopisů Wolfová i na vlastním příkladu vysvětluje, jak jsme si díky digitalizaci zvykli číst údernější a stravitelnější texty s kratšími větami. Tato adaptace však ztěžuje čtení náročnějších děl. Beze zbytku to platí i pro její knihu. Čtenáři, vrať se není vhodné číst v MHD při cestě do práce nebo během chvilek, kdy zrovna vaše děti nevyžadují pozornost. Nejvíce z této knihy získáte, pokud si najdete čas na její souvislé hluboké čtení. Je důležité přemýšlet nad předkládanými tvrzeními a třeba je i konfrontovat s vlastní zkušeností a názory. Ostatně sama autorka vás vyzývá, abyste tak činili a klidně s ní nesouhlasili. Například v druhé kapitole přibližuje dění v mozku čtoucího pomocí příměru k cirkusovému vystoupení, v němž provádí šílené a různorodé kousky stále více artistů. Takto složitý proces však není snadné pochopit ani pomocí sebelepší alegorie.

Čtenáři, vrať se v mnoha kapitolách vysvětluje benefity soustředěného čtení pro lidský život a naopak varuje před zjednodušeným digitálním světem, který člověka okrádá o empatii a hlubší porozumění. Nejedná se však o zdvižený prst namířený proti moderním technologiím, jako je známá a Wolfovou připomínaná kniha Manfreda Spitzera Digitální demence (viz naši recenzi zde). Maryanne Wolfová upozorňuje na příklad bilingvních dětí, které se přirozeným procesem naučí rozlišovat a ovládat dva jazyky. Obdobně by, dle jejího názoru, mohly děti současnosti zvládnout jak hluboké čtení, tak povrchní vyhledávání informací. V pátém až osmém dopisu radí, jak toho dosáhnout, a předkládá i mnoho pádných důvodů, proč by si rodiče, ale i školy, knihovny či státní instituce, měly dát tu námahu a nejmladším dětem číst, zatímco ty starší ve čtení povzbuzovat. Mimochodem, napadlo by vás, že existuje souvislost mezi tím, jak dokáže dítě ve čtvrté třídě číst, a pravděpodobností, že se jednou ocitne ve vězení?

Je-li pro vás čtení více než jen rozptýlením, Čtenáři, vrať se ve vás ještě posílí víru v hltání písmenek. Vybaví vás též spoustou argumentů proti těm, kteří čtení považují za zbytečnou ztrátu času. Paradoxně by důkladné přečtení této knihy mnohem více prospělo nečtenářům. Ti ji však nebudou schopni přelouskat a je tak na čtenářích, aby našli cestu, jak jim tyto důležité poznatky přiblížit.

Název knihy: Čtenáři, vrať se. Mozek a čtení v digitálním světě.
Autor: Maryanne Wolfová
Překlad: Romana Hegedüsová