Recenze: Martin Štefko – Agentura: První tým

Martin Štefko sepsal další knihu (už zase, holomek). Jmenuje se Agentura. Díl úvodní, s podtitulem První tým. A je to jízda (už zase, do paroma). Obrazový doprovod mu k tomu s důstojností hraje Janiko-neko-chan. Po Štefkově knize Mrtví kráčí po zemi je to další béčková literatura té nejvyšší kvality. Černý humor, krev, vnitřnosti, krev, silácké řeči, krev, sex a hodně krve. Prostě Martin Štefko v plné parádě.

AgenturaNutno dodat, že mezi knihami Mrtví kráčí po zemi a Agenturou, vydal Martin Štefko knihu Nikdy se nepřestala usmívat. Knihu temnou, vážnou, knihu, která se odvážně pustila do psychiky masového vraha. Knihu, která zasahovala více do brutality lidské mysli, nežli do brutality lidského chování a konání.

Kniha Agentura v sobě nezapře českého autora. Českého, protože ve stylu smějící se bestie. Tam, kde se ostatní autoři berou smrtelně vážně, se Martin Štefko trefuje ostny satiry do všech klišé béčkové literatury. S grácií, důstojností a s úctou k samotnému žánru. Ale přesto s jistým nadhledem, který knihu dělá nadprůměrnou. Nedočkáte se heroických výstupů na Mount Everest lacinosti žánru. Nedočkáte se ani planého chytračení a snahy ponížit samotného čtenáře buďto blbostí díla, nebo jeho předstíranou genialitou. Agentura prostě baví. A to je i její smysl. Pobavit čtenáře. Ukázat mu jiný svět, jinou realitu, jiné možnosti života? Na to nakašlat. Je tu několik desítek, nebo i stovek lidských jedinců, kterým je potřeba rozpárat břicha a vnitřnostmi načmárat na zeď třeba kosočtverec. Protože není potřeba neustále za vším hledat nějaký smysl bytí.

Kdybychom ostatně hledali smysl bytí v knize Agentura, našli bychom ho v bití. A v onom kosočtverci s čárkou napříč, kolem kterého se to všechno stejně točí. A byl by to smysl bytí, který by skutečně smysl dával. Zkrátka ta primitivní, ale dokonale vzrušující existence na hraně mezi smrtelným chroptěním a vzdycháním při orgasmu. Co víc si přát? Pochopení? Proč, když všichni stejně skončíme rozmazáni po zdech?

Agentura se točí kolem tří prototypů akčního hrdiny. Je genderově vyvážená, jelikož nejšílenější vražedkyní je žena a drtivá většina rozmazaných po zdech jsou muži. Ženy jsou v knize sebejisté, muži pochybující. Agentura se proplétá kolem superschopností. Ovšem nikoliv tupým způsobem, ale způsobem veskrze přirozeným. Agentura se zamíchá do světa duchů, do světa démonů, do světa pověstí i do světa, kde se do věčnosti prochrochtává skupina prasečích nacistů, která se chystá na další ovládnutí světa. Však je tu ten svět od toho, aby jej někdo toužil ovládnout. To vše je zabaleno do velmi elegantního a plynulého běhu děje. Autor, a díky tomu ani čtenář, se neztratí v přemíře nápadů, které z něho létají.

S tím souvisí autorův talent psát skutečně poutavě, bez záškubů marnivých popisů a výprav do zakecanosti a mudrování nad stavem života, vesmíru a vůbec. Což Martin Štefko potvrdil ve svých předchozích knihách. A doposud se mu vlastní talent nepodařilo popřít nějakou s arogancí a tupostí sepsanou slátaninou. Martin Štefko prostě umí.

Výtku bych našel jedinou – začátek knihy. Autor bez vážné redaktorské korektury na vlastní dílo hledí zaujatě. Vidí své dílo, svou knihu. A tudíž nevidí jisté váhání. A tohoto váhání se Martin Štefko dopustil u úvodních několika stránek. Jsou… nerozjeté. Přešlapují na místě. Snaží se o popis, který se nehodí. Prvních několik stran bylo postiženo nadužíváním metafor. Byly trochu rozpačité. Snad by bylo vhodné, nemá-li autor zpětnou vazbu na redaktora nakladatelství, vždy prvních pět až deset stran knihy prostě smazat, protože právě tam se teprve usazuje děj, postavy, tam teprve bobtná to, co má následně rozkvést v plné nahotě. Ve výsledku je mnohem lepší čtenáře hodit do děje ihned, bez úvodu. A s okolnostmi jej seznámit až v retrospektivách.

Přes úvodní slabší rozjezd je kniha Agentura dalším výborným zářezem Martina Štefka do světa béčkové literatury. Opravdu všechna čest jeho talentu.

Název: Agentura: První tým
Autor: Martin Štefko