Recenze: Greer Hendricks, Sarah Pekkanen – Anonymní dívka

5

Kolik dotazníků jste ve svém životě vyplnili? Dám vám chvíli na rozmyšlenou. Vzpomenete si i na to, na jaká témata byly tyto dotazníky zaměřené? Předpokládám, že právě teď krčíte udiveně obočím a v hlavě si říkáte, že nemáte sebemenší tušení. Také se nejspíš podivujete, proč pokládám tak hloupé otázky. Po přečtení thrilleru Anonymní dívka od dua autorek Greer Hendricks a Sarah Pekkanen se však možná na anonymní dotazníky budete dívat trochu jinou optikou.

V roce 2018 vydaly Greer Hendricks a Sarah Pekkanen svou první společnou knihu – thriller Manželka mezi námi (recenze zde). Kniha se dočkala velkého úspěchu, takže není velkým překvapením, že o rok později se na pultech knihkupectví objevila jejich další kniha, kterou je právě Anonymní dívka.

Děj románu je vystavěn kolem mladé ženy jménem Jessica Farrisová. Jess pracuje jako vizážistka pro jednu kosmetickou firmu. Její život je tak trochu od výplaty k výplatě, takže když se jí naskytne příležitost vydělat větší obnos peněz jen tím, že se účastní psychologické studie o morálce a etice, využije toho. Do studie se dostane podvodem, ale vidina finanční „injekce“ je silnější než špatné svědomí či strach z odhalení.

Vše se zdá být jasné a nevinné. V prázdné učebně s notebookem před sebou odpovídá Jess na nejrůznější otázky týkající se morálního rozhodování. Vše má být zcela anonymní, takže její odpovědi jsou upřímné a otevřené. Někde v podvědomí sice tuší, že něco není zcela v pořádku, ale dál odpovídá na stále důvěrnější dotazy.

Rozhodne se pokračovat i ve chvíli, kdy dostane nabídku v průzkumu zůstat. Forma se změní. Tentokrát se nejedná o anonymní dotazník, ale o pravidelná sezení s psycholožkou – doktorkou Lydií Shields. Chodí na sezení podobná běžné terapii, jen s tím rozdílem, že za to dostává velmi slušně zaplaceno. Vedle toho ji doktorka Shields nutí k prapodivným pokusům v reálném životě. Čím víc to však Jessice nehraje, tím více se do celé situace zamotává. Líbí se jí lehce vydělané peníze a velice snadno sebou nechá manipulovat okouzlující doktorkou Shields. Kam až tohle povede? Jak moc ovlivní jedna studie celý Jessicin život? Co se to vlastně děje a o co jde? Je důvod se bát? – Ano, je.

Anonymní dívka je sice označována jako thriller, ale dle mého názoru se jedná spíše o psychologické drama. Celý příběh se vyvíjí velmi pomalým tempem. Překvapivé zvraty chybí, ústřední roli hraje psychologie postav. S tím souvisí i způsob, jakým je kniha vystavěna. Celý román je sice napsán v ich formě, ale střídavě po kapitolách si „berou slovo“ Jessica a doktorka Shields. Velmi se mi líbilo, jak je změna vypravěče zřetelná i bez jakéhokoli odlišení, pouze pomocí použitého jazyka. Přitom odosobnělý, vědecký způsob, jakým se vyjadřuje doktorka Shields, je až mrazivý.

Příběh sám je zajímavý a netradiční. Přesto mi po celou dobu na knize něco nesedělo. Psychologické romány mám obecně velmi ráda, ale Anonymní dívka mi přeci jen připadala přitažená za vlasy. Důvodem byla především postava psycholožky Shields, která na mě nepůsobila reálně. Čtyři sta stran mi také přišlo opravdu hodně na román, v němž se toho až tolik neděje. Zatímco Manželka mezi námi byla kniha, od které jsem se jen velmi těžko odtrhávala, Anonymní dívka mě tolik nezaujala. Aspoň z mého pohledu se jedná spíše o průměr, který neurazí, ale bohužel také nenadchne. Uvidíme, jestli a jaký román si pro nás autorky připraví na letošní rok.

Ukázka:
Přemýšlím, jestli bude chtít doktorka Shields ještě mluvit o té události, nebo jestli jsem jí řekla dost.
Ruce mi ztuhnou, když sahám do kabelky pro peněženku.
Dost k čemu?
Ta myšlenka, jež mě před chvílí napadla, že teď má doktorka Shields informaci, kterou jsem před rodinou patnáct let skrývala, už není útěchou. Možná mě úspěch a krása doktorky Shields zaslepily a otupily můj pud sebezáchovy.
Skoro jsem zapomněla, že jsem subjekt 52 v akademické studii. Že mi platí za sdílení nejdůvěryhodnějších tajemství.
(HENDRICKS, Greer – PEKKANEN, Sarah, 2019. Anonymní dívka. Praha: Motto, s. 84. ISBN 978-80-267-1639-6.)

Anonymní dívka