Recenze: Klára Sedlo – Lami

1 1 1 1 1 (12 hlasů)

Mladou a talentovanou malířku Kláru Sedlo jsem už představil v článku věnovaném vernisáži její výstavy (čtěte zde). Výstava se věnuje Úhořímu muži (Eel Man), mapuje jeho kariéru i současný život. V dnešní recenzi vás seznámím se stejnou autorkou, ale v roli spisovatelky, a s její knihou Lami.

Lami je spíše jen povídka, ale pokud byste pochybovali, že je takto krátký literární útvar vhodný k vydání, mohu připomenout krásná provedení několika Murakamiho krátkých textů, například Podivná knihovna (recenze zde) nebo Ztracená duše Olgy Tokarczukové (zde). A existuje mnoho dalších, v nichž krátkost textu nic neubírá na kvalitě a přitažlivosti.

Je obtížné shrnout v krátkosti obsah knihy či děj povídky. Důvod je prostý – Klára Sedlo, stejně jako při tvorbě svých maleb, vychází ze snových představ, což s sebou zákonitě nese určitá interpretační omezení. Každý z nás z vlastní zkušenosti ví, jak je nesnadné sdílet sny. Známe okamžiky na hranici spánku a bdění, kdy sen beznadějně vyprchává a my se nejprve marně snažíme zachytit v paměti jeho atmosféru, posléze pochopit jeho obsah. Klára Sedlo své sny vkládá do svých obrazů. A když používám výraz „sny“, nemám na mysli přání nebo touhy, ale to, co se člověku odehrává v hlavě ve spánku, představy, provokované podněty, které si člověk často neuvědomuje či snad ani nechce uvědomovat.

Povídka Lami je skvělým příkladem surrealismu, směru, který není v současné české literatuře příliš rozšířený. Chápu, že dnešní čtenář se raději veze na vlně příběhu a surrealismus je pro něj stejně obtížně stravitelný jako poezie. Bylo by však tragické, kdyby zaniklo vše, co v člověku probouzí fantazii a nutí ho, aby se příběh odvíjel v jeho hlavě a ne na papíře. Přesně taková je kniha Kláry Sedlo a vše začíná ještě dřív, než ji otevřeme.

Na přebalu nejprve uvidíme obraz dívky, která někam padá. Čtenáři musí v hlavě vyskočit mnoho otázek – kam padá, odkud padá a proč? Co ta jedna bota? Obraz je vlastně nekonečně malý výřez z nekonečně velkého příběhu, zmrazený v jediném okamžiku. Je do něj zakleta dynamika pádu ve smyslu pohybu i běhu času.

Problémy s popisem snů vycházejí z toho, že v nich automaticky hledáme nějakou logiku, podvědomě, ale za každou cenu je chceme vtěsnat do nám známé reality. Autorka se takovému pokušení, které by deformovalo její myšlenky, dokázala velmi úspěšně vyhnout. Proto se čtenář okamžitě přenese do auta, které řídí Kira. Vedle ní sedí Lami a vzadu Harry. Tak jak to známe ze snů, najednou víme (i když nevíme proč), že jedou už mnoho dní a cosi mají za zády. Lami je tvor, jehož podstatou je světlo, Harry plastová kostra. Možná jde o kostru, stojící v ateliéru Kláry Sedlo.

Povídka je nesouvislá, přeskakuje sem a tam a autorka se ji záměrně nesnaží krotit, protože by ztratila autentičnost. Najdeme v ní mnoho motivů, spojených s výtvarným dílem, třeba zmíněného Úhořího muže nebo nutrie. Poznámku autorky, že zde nalezneme objasnění existence Eel Mana, je potřeba brát s velkou rezervou, je nutné zapojit hlavně vlastní fantazii. V textu najdeme zdroje Klářiny inspirace, ne však ve formě vysvětlení, protože jde hlavně o jejich zachycení v jiné podobně než vizuální.

Kniha obsahuje českou i anglickou verzi povídky a několik autorčiných obrazů, vztahujících se k textu, celek tak tvoří pozoruhodné dílo. Klára Sedlo si knihu vydala sama, ale neznamená to nějakou pochybnou kvalitu a neochotu jiných vydavatelství. Je to cesta, jak bezezbytku realizovat svou představu a dát knize péči, jakou si určitě zaslouží.

Ve čtvrtek 26. 5. 2022 proběhl křest knihy ve TWINART GALLERY, v galerii, v níž je v současné době vystaven Úhoří muž, tedy v nanejvýš vhodném prostředí. Spojení mezi povídkou Lami a obrazy se tak zdůraznilo a vše splynulo v jeden krásný celek. Fotografie pochází právě z tohoto křtu, autorka Klára Sedlo a kurátorka výstavy Reny Muzik místo šampaňského stylově použily ke křtu dva plyšové úhoře, na což byl zcela určitě Eel Man náležitě hrdý.

Vzhledem k tomu, že jde o žhavou novinku, lze zatím objednat pouze na https://eshop.studio-klarasedlo.com/, ale postupně se bude dostávat do obvyklé knižní distribuce.

Název: Lami
Autor: Klára Sedlo