Recenze: Natasha Lester – Tři životy

Hlavní hrdinka Alix St. Pierreová má velmi složitý životní příběh. Přestože je už po válce a ona ji přežila, tak žije s pocitem viny kvůli smrti lidí, které nezachránila. Kniha Tři životy, kterou napsala Natasha Lester, je založena na historických událostech, které se opravdu staly. Ponořte se tedy do příběhu jedné hrdinky, která reprezentuje všechny silné ženy, které za války pomáhaly.

knihaAlix St. Pierreová přišla ve třinácti letech o rodiče, a tak se jí ujali rodiče její kamarádky. Díky tomu měla možnost žít hezký život. Když ukončila internátní školu, rozhodla se přestěhovat do Paříže… Chce vzít svůj život do vlastních rukou. Nechce žít jen z milodarů, chce být sama sebou. Díky svým konverzačním schopnostem se dostává do marketingového oddělení a tam si jí všimne americká vláda a vycvičí ji jako špionku. Díky tomu pak odjíždí do Švýcarska. Zde se snaží dělat víc než svou práci. Získává nejen cenné informace, které mohou spojenci využít ve válce proti Hitlerovi, ale zachraňuje i lidské životy. Věří v dobro a doufá, že její informátoři jsou lidé, na které se může spolehnout. Je tomu ale opravdu tak?

Poté, co válka skončí, se Alix stěhuje do Paříže. Zde získá místo u právě rozjíždějící se nové značky Christiana Diora. Znovu využívá své charisma a také komunikační schopnosti, aby pomohla Diorovi na místo, kam patří – na výsluní mezi ty nejlepší módní návrháře. Práce je to těžká a vyžaduje velké úsilí, ale pomáhá Alix alespoň na chvíli zapomenout na chyby, které udělala ve Švýcarsku. Ovšem na lidi, kteří i kvůli ní zemřeli, se zapomenout nedá. A když se objeví v Paříži muž, který patří hlavně do její minulosti, uvědomí si, že nemůže opravdu spoléhat na někoho jiného, ale musí si své křivdy urovnat sama.

Autorka je velmi dobrou vypravěčkou. Do smyšleného příběhu je schopná zakomponovat události i postavy z historie a po čtení její knihy má čtenář potřebu hledat si další informace. I když mnohé z postav ve skutečnosti neexistovaly, představují něco, co bylo ve válce důležité. Jsou to lidé, kteří i přesto, že riskovali svůj holý život, bojovali za spravedlnost, za své blízké a za fakt, že se snad jejich potomci budou mít lépe. Důležitým tématem, který v knize vystupuje, je postavení žen. Zatímco ve válce byly ženy využívány na mnohé práce, po válce chtěla mužská společnost, aby se znovu vrátily k dětem, do domácností, k plotnám a bavení společnosti, kterou si dovede muž domů. Jelikož v nich ale válka zažehla plamen, mnohé ženy už netoužily po tomto nudném životě. Chtěly kariéru, samostatnost a uznání. Jejich boj ale bude těžký a bude trvat dlouho.

Autorka ráda střídá různá časová období. V této knize tentokrát sledujeme jen hlavní hrdinku, ale zato v různých časech. Vídáme mladou Alix, která se dostává do povědomí americké vlády, pak Alix hrdinku, která bojuje ve Švýcarsku, a v neposlední řadě Alix, která se po válce snaží najít své místo na světě. Je to jedna a tatáž osoba, ale zároveň jsou to tři různé ženy.

Pokud jste od autorky četli Skříň od Diora (recenze zde) nebo Pařížskou švadlenu, tak věřím, že vás ani kniha Tři životy nezklame. A třeba budete mít chuť objevovat historii jako já. Protože to je jedna z věcí, které na autorce obdivuji – že dokáže probudit zvědavost čtenáře.

Autor    Natasha Lester
Název Tři životy
Překlad    Drahomíra Michnová